Čištění filtrů pevných částic FAP/DPF |
moderní diesel musí splňovat aktuálně platné přísné emisní limity a k tomu potřebuje ve výfuku za katalyzátorem i částicový filtr (někdy tvoří jedno těleso). Filtr částic je tedy již nedílnou součástí všech modernějších vozidel se vznětovým motorem. Kanálky otevřené ke straně motoru tak tvoří ca 30cm hluboké kapsy, kde se hromadí saze, protože neprostoupí filtrační stěnou kanálku. Stěny těchto kapes jsou porézní a pro výfukové plyny průchodné, pro saze však nikoliv – ty filtr zadržuje.Pokud sečtete plochy všech ca 1x1mm úzkých kapes, dojdete k účinné filtrovací ploše přibližně 12m2 pouze pro plyny prostupného materiálu. Tak velká plocha klade spalinám ve výfuku jen minimální odpor. Tyto saze mají díky vysokému vstřikovacímu tlaku skrze malinké rozměry injektorů daleko menší rozměr než u klasických dieselů z 80. let, což je právě zásadní problém, protože o dost více ohrožují zdraví. Kdysi se říkalo "filtr pevných částic", ale nyní se říká již jen "filtr částic", slovo "pevných" se již přestalo používat na základě zkušenosti, že tyto mikročástice mají vlastnosti spíše plynné látky, než pevné. O to dramatičtější dopad na naše zdraví pak mají, jelikož ve vzduchu kolem našich hlav poletují až 30x déle než si sednou někam na zem, jako tomu bylo u dieselových sazí z motorů 80. let.Živým bytostem dýchajícím plícemi se vdechnuté malinké částečky, díky své miniaturní velikosti, dostávají až do plicních sklípků, kde zásadním způsobem oslabují imunitu organismu a podporují zhoubná nádorová bujení. Lidé tuto hrozbu nevnímají jelikož tyto saze nejsou mnohdy vůbec vidět, nicméně se lidí problém týká nejvíce, poněvadž se tyto saze koncentrují především ve městech, kde vozy často startují a akcelerují - a děti mají bohužel k úrovni výfuků nejblíže. V začátcích měli majitelé vozidel s filtrem částic problémy a tak je filtr pevných částic často a neoprávněně spojován s problematikou špatné funkce a jeho častého zanášení. Zde musíme opakovaně zdůraznit, že předčasné „zanášení filtru“ by měl každý autoservis a majitel vozidla spíše vítat, jelikož včas poukazuje na zárodek jiné závady na vozidle. Sám filtr není téměř nikdy příčinou, nýbrž důsledkem. Předešlá věta je velmi důležitá! Jen ve velmi málo případech je nutná výměna či ,,fabrické" vyčištění filtru.Ve většině případů se jedná o nějakou závadu v systemu,kterou je třeba nejdříve odstranit a pak provezt servisní regeneraci a vše funguje v pořádku dál. Funkční filtr částic přitom odchytí až 97% těchto sazí, které pak v příznivých momentech téměř beze zbytku spálí - dobré řešení tedy již existuje. Máte li problem s filtrem pevných částic,dnes již to není problem.Existují dvě možnosti zanesení FAP.Jedna je zanesení sazemi,druhá zenesení nespalitelným popílkem. Je prokázáno, že jakmile s bezvadným vozidlem s filtrem pevných částic jedete alespoň jednou za *100 až 200 km ve stabilních otáčkách po dobu alespoň *5 až 15 minut a umožníte tak jeho regeneraci (vypálení sazí), nenastane dříve jeho ucpání než po najetí *120.000 - 200.000 km. (* dle typu vozidla) Chtěl bych ještě podotknout.Zažil jsem případ,kdy byla doporučena zákazníkovi demontáž filtru s argumentem,že se mu až o 1,5l sníží spotřeba.Na tohle stačí jednoduchá matematika. Jestliž se regenerace v průměru spouští po cca 800-900Km(na novém vozidle až 1200Km)tak lze těžko očekávat takovou usporu paliva.Je potřeba také říci,že pokud je vozidlo firemní ,a majitel nechá filtr vyndat, dopouští se daňoveho úniku se všemi důsledky! Jak se filtry pevných částic čistí?Podívejte se níže
Čištění filtrů částic DPF, FAP - porovnání metod from FCD.eu - First Car Diagnostics on Vimeo. |